Reviews zijn tegenwoordig een belangrijk element voor het succes van je salon. We leven in een digitaal tijdperk en online reputatie is van essentieel belang. Voordat we een plaats bezoeken, nemen we allemaal een paar minuten de tijd om de beoordelingen van andere klanten te bekijken, nietwaar? Klanten vragen om een review te schrijven is dan ook een verstandige beslissing na het afhandelen van een behandeling.
Reviews beïnvloeden vaak de beslissing van potentiële klanten om wel of niet een behandeling bij je te boeken. Je hebt als salon dus eigenlijk geen keuze: je hebt beoordelingen van je klanten (op Google) nodig om te kunnen concurreren met andere salons, en hoe meer hoe beter.
Maar we weten ook: het is niet altijd makkelijk om reviews te krijgen. Zelfs de meest loyale en tevreden klanten vergeten soms een review achter te laten over hun ervaring in je salon. Hoe vraag je de klanten van je salon om beoordelingen? Daar helpen we je graag bij aan de hand van drie tips.
1. Wanneer en hoe vraag je beoordelingen voor je salon?
Om meer reviews van je klanten op Google te krijgen, is het belangrijk om te kijken naar wanneer het beste moment is om dit te doen. Te vroeg kom je opdringerig over, maar als je een klant te laat om een beoordeling vraagt, is de kans ook weer groot dat die het vergeet.
Het meest geschikte moment om een klant te vragen een review te schrijven is wanneer je klaar bent met diens behandeling en je vraagt of alles is bevallen. Juist dan, als de klant tevreden is, kun je het even hebben over het resultaat en de ervaring in je salon. Aarzel niet om te praten over de geleverde dienst: vertel dat je bijvoorbeeld de kleurreferenties in diens klantendossier zal noteren voor de volgende afspraak, geef extra advies over hun haartype, etc. En wanneer de klant betaald heeft, kun je hen eraan herinneren dat een review zeer op prijs gesteld wordt.
Ook kun je natuurlijk na de behandeling nog even na-mailen of een sms’je sturen met het verzoek om een review op Google of ander platform. Wij raden aan om dit berichtje lekker kort en bondig te houden, zodat de klant meteen weet waar die aan toe is bij het openen van het bericht.
Voorbeeld van een review vragen
Of we een paar voorbeelden hebben van hoe je om een review kunt vragen? Maar natuurlijk!
- Hoe was je behandeling? Wij zijn benieuwd naar je ervaring!
Wat vond je van je behandeling bij ons in de salon? Laat het weten in een review! Het delen van jouw mening helpt anderen weer een keuze te maken over welke behandeling ze willen proberen. Alvast bedankt! - Hoe was je behandeling bij [salon]?
Laat een review achter om je ervaring over je behandeling bij ons te delen. Het hoeft niet lang te duren en wij zijn megablij met jouw mening. Het helpt ons namelijk onze behandelingen van hoge kwaliteit te houden én je helpt andere mensen ermee een keuze te maken. Dankjewel! - Hoe was je behandeling bij ons? Schrijf een review!
Dankjewel voor je behandeling bij ons. Laat weten wat je ervan vond in een review! Alvast bedankt.
2. Bedank de klanten die een review achterlaten
Als je ziet dat een klant een positieve review heeft achtergelaten na een behandeling, aarzel dan niet om hem of haar te bedanken bij een volgend bezoek aan je salon. Dat wordt alleen maar gewaardeerd. Ook raden we aan op de review zelf te reageren. Onthoud hierbij: negatieve reviews horen er soms bij. Hoe je hier als bedrijf op reageert geeft een sterk signaal af aan toekomstige potentiële klanten. Ook als je het niet eens bent met de inhoud van een negatieve review, blijf dan altijd beleefd en probeer toch met een oplossing te komen.
Wil je graag dat een klant een review achterlaat, bied hen dan een extraatje aan wanneer die afrekent, zoals een productmonster of een korting op diens volgende behandeling. Dit gebaar is een manier om hen te bedanken dat die de tijd heeft genomen om een positieve beoordeling achter te laten en om te onderstrepen hoe belangrijk dit voor jou is.
3. Je team is de sleutel tot het verkrijgen van klantbeoordelingen
Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het niet altijd. Vergeet niet je hele team te informeren om klanten aan te moedigen een positieve beoordeling van de behandeling achter te laten. Neem de tijd om hen zo veel mogelijk informatie te geven door alle kanalen waar je klanten recensies kunnen achterlaten te vermelden: Google My Business, Facebook en – natuurlijk – op je eigen Treatwell-pagina!
Hoe vraag je klanten om een review? Fouten om te vermijden
Houd in gedachten: klanten moeten zich niet verplicht voelen om een review bij je achter te laten. Wees dus niet opdringerig als je ze dat vraagt!
- Vermijd dat je het te vaak herhaalt, maak je verzoek slechts één keer: “Als het resultaat van de behandeling je bevalt, laat dan gerust een beoordeling achter op Google My Business!”
- Wees kort en bondig. Als je te veel details geeft, kan de klant denken dat je te veel aandringt. Beïnvloed je klanten niet bij het geven van advies.
Vraag niet uit jezelf om een ‘uitmuntende’ review.
- Je laat de klant zich hier alleen maar ongemakkelijk door voelen. Als ze je service echt goed vonden, is het aan hen om een 5-sterren review voor je achter te laten.
Wees niet opdringerig over een eventuele beloning die ze krijgen als ze reviews achterlaten.
- Dat wordt door niemand gewaardeerd en kan de indruk wekken dat de review niet authentiek is, maar “beïnvloed” en dat je klanten ze alleen schrijven voor de extraatjes die je biedt.
Bereik meer met Treatwell Pro
Bij Treatwell besteden we speciale aandacht aan reviews. Wij geloven dat ze andere klanten helpen bij hun keuze, of het nu gaat om de salon zelf, de ontvangen behandeling of de medewerker. Om onze gebruikers aan te moedigen beoordelingen achter te laten, sturen we een melding via onze app zodra de behandeling is afgerond. Voor gebruikers die de app nog niet hebben, stuurt Treatwell hen na hun afspraak een e-mail waarin hen wordt gevraagd hun ervaring te beoordelen.
En nu je weet hoe jij je klanten om beoordelingen kunt vragen om meer reviews te krijgen, laat ons je dan helpen je salon naar een hoger niveau te tillen door nu een gratis demo aan te vragen – we helpen je graag!