De Black Friday-periode is een uitgelezen moment voor salonhouders om hun zaak in de schijnwerpers te zetten. Klanten kijken dan met extra aandacht naar promoties en aanbiedingen, dus het is belangrijk dat je goed voorbereid bent. In dit artikel vertellen we je over 5 Black Friday marketingtips die je kunt gebruiken om meer klanten naar je salon te halen én te behouden.
Wat is Black Friday?
Black Friday is ontstaan in de Verenigde Staten. Het was de dag na Thanksgiving, een nationale feestdag, en bedoeld als begin van het kerstseizoen. Veel winkels hielden die dag kortingen of andere acties om klanten te lokken. Tegenwoordig is Black Friday wereldwijd bekend en wordt het gezien als dé koopjesdag van het jaar.
Black Friday krijgt zijn naam van de donkere dagen die het jaar rond deze feestdag markeren. In de VS staat Black Friday synoniem voor enorme sales omdat veel winkels dan kortingen geven of andere acties ondernemen.
5 tips voor succesvolle Black Friday-marketing in jouw salon
Black Friday is een uitgelezen moment om je salon in de schijnwerpers te zetten. Er is veel concurrentie in deze periode, dus het is belangrijk dat je goed voorbereid bent. Hier onze tips.
1. Doe aan Black Friday-campagnes
Black Friday is een geweldige gelegenheid om promotiecampagnes te voeren in je salon. Of het nu gaat om kortingen of andere speciale aanbiedingen, zorg ervoor dat je profiteert van de feestdagen! Je kunt Black Friday-campagnes op verschillende manieren inzetten, zowel online als offline, dus bepaal van tevoren goed wat het beste bij je salon past.
Denk bijvoorbeeld eens aan een campagne op je social kanalen waarbij je (vanaf ongeveer een week van tevoren) aankondigt dat er een mooie Black Friday-deal aankomt. Ook kun je hierbij denken aan het belonen van vaste klanten. Je kunt hen bijvoorbeeld een speciaal extraatje aanbieden bij een behandeling, waardoor ze zich extra gewaardeerd voelen.
Laat je (potentiële) klanten op tijd weten dat je meedoet aan Black Friday en ze zullen je salon in de gaten blijven houden om er op tijd bij te zijn.
2. Maak gebruik van Black Friday-deals en flitsaanbiedingen
Black Friday-deals zijn populair bij klanten en kunnen een goede manier zijn om meer bekendheid rondom je salon te genereren, dus gebruik ze om de aandacht op je salon te vestigen. Denk hierbij aan kortingen op behandelingen of producten, maar ook aan gratis proefbehandelingen of cadeaus bij een bepaalde aankoop.
Flitsaanbiedingen zijn heel geschikt om tijdens deze tijd van het jaar gebruiken. Let er hierbij wel op dat:
- Je een bepaalde dag van de week kiest waarop je de flitsaanbieding promoot (voor een bepaalde beperkte periode: 24 of 36 uur)
- Je een beperkt aantal mensen kiest die van de flitskorting kan profiteren
Potentiële of trouwe klanten kunnen bijvoorbeeld op de korting worden gewezen via berichten op social media of via e-mail en sms.
3. Promoot gift cards om cadeau te doen tijdens Kerst
Nu Kerstmis nadert, profiteren veel mensen van Black Friday om hun eerste cadeaus te kopen. Zoals je ongetwijfeld weet zijn gift cards altijd een populair cadeau rond deze periode.
Met Treatwell PRO kun je personaliseerbare gift cards maken. Klinkt dat goed? Vraag dan snel een gratis demo aan.
Voor Black Friday is het mogelijk om bijvoorbeeld extra voordeel te bieden aan iedereen die een gift card koopt. Een aantal voorbeelden:
- Bij aankoop van een gift card ter waarde van 40 euro kun je 10% korting geven op de volgende afspraak;
- Bij aankoop van een gift card ter waarde van 75 euro kun je een korting van 20 euro aanbieden;
- Met een gift card van 100 euro kun je een upgrade geven naar 125 euro.
In dit geval kun je er ook voor kiezen om aan te geven dat de gift cards die tijdens Black Friday worden gekocht alleen kunnen worden ingewisseld tijdens bepaalde maanden, zoals januari en februari: de maanden waarin de opkomst in de salon lager is. Een bericht dat gebruikt kan worden om de gift cards te communiceren kan het volgende zijn: De Black Friday aanbiedingen zijn begonnen voor alle [SALON] klanten. Koop een gift card op 25 november en ontvang 20% korting op de eerst geboekte afspraak in januari.
3. Verkoop de minder populaire producten met korting
Elke salon heeft wel een aantal producten op voorraad die stof aan het verzamelen zijn in het magazijn of de voorraadkast. En wat is een beter moment dan Black Friday om daarvan af te komen?
Het advies is om de producten die je wilt verkopen te nemen en ze per soort te verdelen: bijvoorbeeld lichaamsproducten op een schap en verdeeld onder scrubs, crèmes, gezichtslotions of gezichtsmaskers. Voor haar- of baardproducten is het raadzaam ze te verdelen tussen shampoos, conditioners en maskers, essentiële oliën en behandelingen die thuis kunnen worden uitgevoerd (zoals een peeling of haarbotox).
In dit geval zijn onze marketingtips:
- Stel de producten een week van tevoren tentoon;
- Combineer een aangeboden product met een behandeling (bijvoorbeeld: als de klant een balayage behandeling krijgt, kunnen hittebeschermende producten worden afgeprijsd);
- Toon zowel de oorspronkelijke verkoopprijs als de afgeprijsde prijs. Dit komt omdat mensen over het algemeen eerder geneigd zijn tot aankoop over te gaan als ze de beginprijs en de eindprijs kunnen zien.
Om de speciale aanbieding aan klanten mee te delen, kun je een e-mail of een sms sturen naar je klanten. Hier een voorbeeld: Black Friday nadert! Boek een behandeling op 25 november en je ontvangt een product met 50% korting.
4. Zorg voor goede voorbereiding
Je wilt natuurlijk niet dat de Black Friday-periode chaos veroorzaakt in je salon. Zorg dat je voorbereid bent op de drukke periode door alles van tevoren te plannen. Dit zal helpen eventuele verstoringen tijdens de Black Friday week tot een minimum te beperken. Doe ook goed onderzoek naar welke Black Friday-acties populair zijn bij je doelgroep én kijk stiekem eens bij andere salons hoe zij het vorig jaar hebben aangepakt.
5. Last-minute aanbiedingen
Mocht je je Black Friday toch pas een paar dagen van tevoren herinneren, geen paniek. Uit verschillende onderzoeken in de sector blijkt dat het geen probleem hoeft te zijn om kortingen of aanbiedingen op dezelfde dag te promoten. Het is dan essentieel om last minute aanbiedingen op een eenvoudige en effectieve manier te communiceren. Sms zal in veel gevallen hiervoor het beste communicatiemiddel zijn.
Tot slot is het, vooruitlopend op het volgende jaar, wél verstandig om vast na te gaan welke aanbiedingen het meest gewaardeerd zijn door je klanten. Houd altijd in gedachten dat consistentie en een effectieve marketingstrategie de basis vormen voor een succesvolle salon.