Reviews van klanten kunnen wonderen doen voor je bedrijf. Je kunt er een groter publiek mee bereiken en zelfs beter betalende klanten aantrekken. Een goede review kan enorm motiverend werken voor je personeel, en ook jouw eigen zelfvertrouwen zal er een boost van krijgen. Lees hier waarom je vandaag nog met je business online moet gaan.
1. Mensen vinden het fijn om te weten dat iemand anders je al heeft beoordeeld
93% van de potentiële klanten gebruikt reviews om te bepalen of ze jouw salon willen uitproberen. Als je al een groep trouwe klanten hebt, is dat dus het halve werk, want zij kunnen goede reviews over jouw bedrijf schrijven. Vraag je meest loyale klanten eens om wat feedback achter te laten – het liefst net zo goed als hun nieuwe kapsel.
2. Je breidt je klantenkring uit door online te zijn
Het is geweldige reclame als je in een positief Instagram-verhaal wordt getagd. Als je je aanmeldt bij Treatwell, vragen we elke klant die jouw salon bezoekt om een review achter te laten. De reviews zijn dus afkomstig van echte klanten die jouw salon daadwerkelijk hebben bezocht, en die je een beetje extra exposure geven. Het lijkt op adverteren, maar dan gratis. En gratis is onze lievelingsprijs.
3. Je klanten zijn geneigd meer uit te geven
Feitje: goede reviews kunnen je banksaldo behoorlijk opkrikken, zelfs als je meer vraagt dan andere salons in de buurt. Als jij reviews met meer sterren hebt, trek je klanten aan die meer willen betalen. Ze verwachten gewoonweg hogere kosten voor de eersteklas service die jij biedt.
4. Het werkt motiverend voor je personeel
Je weet zelf ook wel dat je supergoed bent in je vak, maar het is nog beter als je klanten dat ook online willen delen. Van een positieve review krijg je een veel grotere kick dan van die dubbele espresso bij het ontbijt. De sfeer blijft goed in je salon, je personeel werkt harder en je klant is blijer. En – je raadt het al – daardoor krijg je nóg meer goede reviews.
5. Je leert van eerlijke feedback
En de (we durven het bijna niet te zeggen) slechte reviews? Die zijn er nu eenmaal. Vergeet niet dat alle salons die weleens krijgen. Klanten kunnen lastig zijn en fouten zijn menselijk. Als je een negatieve review krijgt, zie dit dan als iets waar je van kunt leren om je behandelingen de volgende keer nóg beter te maken. Reageer eerlijk, diplomatiek en rustig op een slechte review. Zo voorkom je online rants. Niks moeilijks aan, toch?